Hopp til innhold
fn.no / Skole / Aktiviteter / FN-rollespill

FN-rollespill

Lær om FN på en annerledes måte! Ved å la elevene selv utgjøre landene i Sikkerhetsrådet, vil de få en helt ny forståelse av hvilke utfordringer FN står overfor. Rollespillet for skoleåret 2016/17 handler om konflikten i Syria, og alt materialet kan lastes ned fra denne siden. 

FN-rollespill

Hvorfor FN-rollespill?

Den franske delegasjonen diskuterer resolusjonsforslagene. Rollespill for ungdoms- og videregående skoler i Bærum Rådhus i 2011. Foto: Terje Karlsen / FN-sambandet.

Den franske delegasjonen diskuterer resolusjonsforslagene. Rollespill for ungdoms- og videregående skoler i Bærum Rådhus i 2011. Foto: Terje Karlsen / FN-sambandet.

  • FN-rollespill er et av FN-sambandets mest populære undervisningsopplegg, og noe av det vi tror elevene lærer aller mest av.
  • Ved selv å delta i FN-forhandlinger får elevene en unik innsikt i hvordan det internasjonale diplomatiet fungerer.
  • FN-sambandet arrangerer rollespill over hele landet hvert år. FN-skolene får hjelp av oss til å gjennomføre spillet, og vi stiller med alt elevene trenger av scenario, arbeidsoppgaver og bakgrunnsmateriale.

Se filmen og få et innblikk i Mini-FN i Stavanger

Langvarig læringseffekt

FN-rollespill er en undervisningsmetode som lar elevene delta med hele seg. Dette gir en langvarig læringseffekt samtidig som elevene opplever en annerledes og morsom skoledag. Å gå inn i en rolle trener også elevene på å se en sak fra flere sider.

- Det er vanskelig å måtte representere et land som ikke er interessert i å få slutt på konflikten når man selv er opptatt av det motsatte, sier en elev fra Kvaløya VGS etter et rollespill i 2014.

Elevene fra Kvaløya VGS hadde mange gode forslag til å løse konflikten i DR Kongo i 2014, men ingen av forslagene ble godkjent av FNs sikkerhetsråd. Situasjonen lignet i stor grad på virkeligheten. Foto: FN-sambandet / Tim Dassler.

Elevene fra Kvaløya VGS hadde mange gode forslag til å løse konflikten i DR Kongo i 2014, men ingen av forslagene ble godkjent av FNs sikkerhetsråd. Foto: FN-sambandet/Tim Dassler.

Engasjerte elever

For lærerne er FN-rollspill en mulighet til å se elevene i en annen setting. Ofte erfarer vi at elever som sjelden tar ordet i klasserommet er de som virkelig blomstrer i FN-rollspillet. Og elevene blir engasjerte!

 - Jeg blir både stolt og glad av å se at elevene vokser. Rollespill som metode er fenomenalt fordi det påvirker hjertene, og det er hjertene som må påvirkes for å skape gode holdninger, sier Kari Wenche Nordvik, lærer ved St.Olav videregående skole.

Delegasjonene forhandler ivrig gjennom hele møtet i Sikkerhetsrådet i Tromsø. Foto: FN-sambandet

Delegasjonene forhandler ivrig gjennom hele møtet i Sikkerhetsrådet i Tromsø. Foto: FN-sambandet

Ulike varianter

Både ungdomsskoler, videregående skoler og lærerhøgskoler deltar i FN-rollespill. Noen kjører egne rollspill for klassene ved skolen, mens andre sender noen elever til større regionale rollespill.

Løpsmark skole er en av ungdomsskolene som gjentatte ganger har arrangert FN-rollespill. Se filmen!

Påmelding

FN-sambandets seks distriktskontorer arrangerer mange FN-rollespill hvert år, over hele landet.

Vi har lang erfaring i å arrangere FN-rollespill og vi tilrettelegger gjerne rollespill på din skole.

Ta kontakt med ditt lokale distriktskontor for å melde dere på. Kontaktinformasjon til vår informasjonsrådgiver finner du også nederst på denne siden.

Kontaktinformasjon: Finn ditt distriktskontor her.

Hvorfor FN-rollespill?

Hvorfor er FN-rollespill en suksess verden over?

Ressursbank

Her finner du landprofiler og bakgrunnsinformasjon som er nyttige for å forberede deg til rollespillet. Årets tema er konflikten i Syria.

Påmelding

Klikk her for å se hvor du skal henvende deg for påmelding til FN-rollespill.
Aktuelt

Syriakonflikten i fylkestingssalen i Tromsø

Fredag 6. februar var det storslått FN-rollespill i fylkestingssalen ved Fylkeshuset i Tromsø. Dagens oppgave: å løse konflikten i Syria.

Aurland ungdomsskule i Sikkerhetsrådet

Det er ikke hverdagskost at alle tre trinn på en ungdomskole simulerer FNs Sikkerhetsråd. Alle 6o elevene på Aurland ungdomsskule i Sogn og Fjordane prøvde å løse konflikten i Syria. Det var ikke så lett som de trodde.

FN-rollespill: - Dekker mange kompetansemål!

- FN-rollespill er absolutt en nyttig undervisningsmetode. Spesielt fordi det dekker så mange kompetansemål i både samfunnsfag og norsk, sier Karina Eliassen (22) som er lærerstudent ved Universitetet i Tromsø.

Nordfjordeid: Internasjonal dag med FN-rollespill

Elever fra tredje trinn VGS simulerte forhandlinger i FNs sikkerhetsråd, med DR Kongo og FN-resolusjon 1325 som tema.

DR Kongo i Kristiansand

I Bystyresalen var lokalpolitikk byttet ut med internasjonal storpolitisk debatt, da nærmere 90 elever fra videregående skoler i Vest- Agder spilte FNs sikkerhetsråd. De hadde den vanskelige situasjonen i DR Kongo til behandling.

Sikkerhetsrådet i Oslo rådhus

Tirsdag 5. november representerte elever fra Bjørnholt, Nesbru og Ringerike medlemmene av FNs Sikkerhetsråd da FN-sambandet Øst arrangerte FN-rollespill.
Hva er Model UN
Model UN er en type rollespill som arrangeres over hele verden. I de aller fleste tilfeller dreier rollespillene seg om en autentisk simulering av forhandlinger i FNs sikkerhetsråd.