[[suggestion]]
Great Barrier Reef
Fag:
Naturfag, Samfunnsfag
Klassetrinn:
1-7 trinn
Tema:
FN, Klima og miljø
Tidsbruk:
1 skoletime (45 min)
Forberedelser:
Elevene trenger en PC for å lese fagtekstene på elevsiden, og noe å skrive på og med for å svare på spørsmålene.

Lærerveiledning

Undervisningsopplegget inneholder en delvis interaktiv leseoppgave, hvor elevene først skal lese korte avsnitt og deretter svare på spørsmål knyttet til filmene og tekstene.

Elevene trenger en PC for å lese fagtekstene på elevsiden, og noe å skrive på og med for å svare på spørsmålene.

Forklaring og gjennomføring

Tidsbruk: 1 skoletime (45 minutter)

l leseoppgaven skal elevene lese om og se på filmer om korallrev, klimaendringer, verdensarv og UNESCO som lager listen over verdensarvsteder. Deretter skal elevene svare på spørsmål knyttet til det de har sett og lest. 

Tekstene finner du ved å klikke øverst på siden hvor det står "For elever". Du velger selv om du ønsker høytlesning av tekstene eller om elevene skal lese individuelt.

De skriftlige oppgavene som elevene skal svare på kommer fortløpende i tekstene, og står under overskriftene "Arbeidsoppgaver". Du velger selv om elevene gjør oppgavene individuelt eller i samarbeid med medelever. I oppgavene kalt "Tenk etter" og "Finn ut" kan elevene gjerne diskutere sammen med en eller flere medelever først, og så skrive stikkord av hva de har diskutert.  Det medfølger ikke fasit til oppgavene her i lærerveiledning, så det anbefales å lese igjennom oppgavene og notere stikkordsvar i forkant av undervisningstimen.

Tilleggsressurser

La elevene fordype seg og spille interaktive spill om klima og klimaendringer på FN-filuren, FN-sambandets egne interaktive nettside tilpasset 1.- 4. trinn. Klikk her for å besøke FN-filuren

Stikkord

  • hav
  • klimaendringer
  • korallrev
  • kulturarv
  • naturmangfold
  • Verdensarvliste

Abonner på vårt nyhetsbrev for lærere