[[suggestion]]
FN-film - Light fly, fly high
FN-film - Light fly, fly high
 
Fag:
KRLE, Politikk og menneskerettigheter, Religion og etikk, Samfunnsfag, Samfunnskunnskap
Klassetrinn:
8-10 trinn, VGS
Tema:
Bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål, Fattigdom og utvikling, Menneskerettigheter

Hun har helt andre ambisjoner for seg selv enn mulighetene hun er født med som en kasteløs kvinne i India. Som fjortenåring flykter hun hjemmefra, flytter inn hos en familie og gjør alt hun kan for å nå drømmene sine. Hun vil være fri og bruker bokseringen for å komme seg opp og frem. Boksing er ikke bare en lidenskap, men kan også bli billetten hennes til et liv som en selvstendig og fri kvinne.  Filmen berører, engasjerer og inspirerer. Den er et godt utgangspunkt for mange gode samtaler med elever om menneskerettigheter og om likestilling. 

Lærerveiledning Light Fly, Fly High 

FN-sambandet anbefaler at undervisningsopplegget som beskrives her gjennomføres i sin helhet slik at elevene får best mulig utbytte av filmen. Undervisningsopplegget inneholder oppgaver som gjøres både før og etter filmvisningen. Det er også mulig å velge ut noen av oppgavene under, ut fra hvor mye tid dere ønsker å bruke.

Filmen varer i 80 minutter, og ligger gratis tilgjengelig på filmbib. 

Filmbib krever lånekortnummer og PIN-kode fra offentlige bibliotek: https://filmbib.no/57099/products/v1346360 

Undervisningsopplegget består av 

  • Informasjon om filmen 
  • Faktatekst om menneskerettigheter og om India 
  • Arbeids- og refleksjonsoppgaver til bruk både før og etter filmvisning 

Elever som går gjennom hele undervisningsopplegget med film og oppgaver vil lære om: 

  • Om FNs erklæring om menneskerettighetene 
  • Om ulikhet i India 
  • Sentrale begreper knyttet til menneskerettigheter 
  • Om FNs bærekraftsmål 
  • Om kvinner og likestilling 
  • Å drøfte menneskerettighetenes gyldighet i verden i dag 

Abonner på vårt nyhetsbrev for lærere