- Fag:
- Historie, Naturfag, Norsk, Politikk og menneskerettigheter, Samfunnsfag
- Klassetrinn:
- VGS, 5-7 trinn, 8-10 trinn
- Tema:
- Bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål, Fattigdom og utvikling, FN, Klima og miljø, Konflikter, fred og sikkerhet, Menneskerettigheter
- Tidsbruk:
- Fleksibelt
Vi har seks kontor som står for foredragsvirksomheten vår så ta kontakt med FN-sambandet der du bor.
Oversikt over temaer vi holder foredrag om:
Forente Nasjoner
Hvorfor ble FN opprettet? Hvordan arbeider FN og hva jobber de ulike organene med? Hvilke muligheter har FN til å lykkes, og hva er de største hindringene?
FN, fred og sikkerhet
Kan FN fortsatt spille en viktig rolle i internasjonale konflikter, eller er organisasjonen spilt ut over sidelinjen av stormaktene?
FN og menneskerettigheter
Hva er menneskerettigheter? Hvem gjelder de for? Hvem skal bestemme i forhold til menneskerettighetene? Hvordan jobber FN med menneskerettighetsspørsmål?
Digitale menneskerettighetsforedrag
Verdenserklæringen om menneskerettigheter ble vedtatt av FN i 1948 og fyller 70 år i år. I den forbindelse tilbyr FN- sambandet et nyutviklet digitalt skolebesøk, der en av våre dyktige formidlere kommer inn i klasserommet deres via skjermen.
Det digitale skolebesøket inviterer elevene til aktiv deltagelse, er enkelt å sette opp og krever ikke annet utstyr enn PC tilkoblet Internett, projektor og høyttalere. Dette er et godt alternativ dersom dere ikke har anledning til å motta fysiske besøk.
FN og miljø
FNs klimapanel har lagt frem flere rapporter som viser at verden er truet av klimaforandringer. Hva skyldes klimaforandringene? Hva blir resultatet? Hva kan vi gjøre for å forhindre en klimakatastrofe? Hva gjør FN?
FN og utvikling
En stor del av FNs arbeid dreier seg om å skape utvikling i fattige land. Hva gjør FN for de fattigste? Hvilke utviklingsmodeller bruker FN i sitt arbeid? Hvilke temaer fokuserer FN på i felt?
Norges rolle i FN
Norges rolle som internasjonal aktør gjennom arbeidet i FNs ulike organer.