Et heldagsopplegg om anstendig arbeid og bærekraftig utvikling, med tekstilindustrien i Kambodsja som setting.
Heldagsopplegg: Tekstilfabrikken
Et heldagsopplegg om anstendig arbeid og bærekraftig utvikling, med tekstilindustrien i Kambodsja som setting.
Fag: Geografi, naturfag, norsk, samfunnsfag | |
Klassetrinn: Videregående | |
Tid: 1 hel dag - ca. 6,5 timer uten pause |
Aktivitet: Film, rollespill, diskusjon og gruppearbeid | |
Tema: Anstendig arbeidsliv og ansvarlig forbruk |
Målet med heldagsopplegget
I dette heldagsopplegget skal elevene:
- få innblikk i interessekonflikter mellom arbeidstakere, arbeidsgivere og myndigheter i et lavkostland
- få kjennskap til utfordringer, muligheter og dilemmaer ved globale produksjonsprosesser, internasjonal handel og problemstillinger knyttet til et kjønnsdelt arbeidsmarked og økonomisk- og sosial ulikhet
- få kjennskap til FNs arbeidsorganisasjon (ILO) sin rolle i arbeidskonflikter
- sette seg inn i andres situasjon, formulere og presentere argumenter, muntlig presentasjon og faglig refleksjon
- se sammenhengen mellom flere ulike bærekraftsmål, spesielt mål 8 om anstendig arbeid, mål 10 om ulikhet, mål 5 om likestilling og mål 12 om ansvarlig forbruk og produksjon
Forberedelse
- Last ned Power Point-presentasjon til opplegget som du bruker for å lede elevene gjennom dagen. I notatfeltet står veiledning til hver økt:
- Del elevene inn i grupper på fire til gruppeoppgaven om dialogduk i del 3 om ansvarlig produksjon og forbruk.
- Del arket «Gruppeoppgave dialogduk» digitalt med elevene, slik at det er lett for dem å klikke på lenkene til artiklene de skal lese i del 3 om ansvarlig produksjon og forbruk. Her er arket:
- Del elevene inn i grupper på tre til refleksjonsoppgaven i del 4.
- Ha klart tre blanke ark til hver av gruppene i refleksjonsoppgaven til del 4.
Innholdet
Heldagsopplegget krever ingen forarbeid eller forkunnskaper hos elevene, og er delt inn i fire deler:
- Del 1: Hva er anstendig arbeidsliv? (120 min)
- Del 2: Rollespillet Tekstilfabrikken (90 min)
- Del 3: Ansvarlig produksjon og forbruk (120 min)
- Del 4: Oppsummering og refleksjon (60 min)
Del 1: Hva er anstendig arbeidsliv? (120 min)
Bruk PowerPointen til å gå gjennom første del av heldagsoppelgget, lysbildene 1 - 15.
Del 2: Rollespillet Tekstilfabrikken (90 min)
Rollespillet krever ingen forkunnskaper hos elevene, og passer godt for klasser i alle størrelser. Dere gjennomfører rollespillet ved å følge instruksjonene på denne siden. Dere kan også ta kontakt med deres nærmeste regionavdeling dersom dere ønsker at FN-sambandet skal komme på besøk og gjennomføre rollespillet sammen med dere.
Del 3: Ansvarlig produksjon og forbruk (120 min)
Hensikten med denne delen av økta er å trekke elevene tilbake til virkeligheten og reflektere over hvilke faktorer som kan virke inn på tekstilarbeidernes situasjon i Kambodsja. Følg veiledningen i PowerPointen på lysbildene 17 - 20. Det er her elevene bruker«Gruppeoppgave dialogduk» digitalt, som du finner under "Forberedelse".
Del 4: Oppsummering og refleksjon (60 min)
Oppsummeringen består blant annet av en refleksjonsoppgave. Følg veiledningen i PowerPointen på lysbildene 21 - 24.
Kompetansemål
Kompetansemål for heldagsopplegget Tekstilfabrikken
Tverrfaglige tema: Bærekraftig utvikling
Geografi
Kjerneelement: Utforsking og geografiske metodar, Naturgitt og menneskeskapt rom, Berekraftig utvikling og globalisering
Kompetansemål etter VG1/VG2 SF:
- reflektere over eigen ressursbruk og ressursbruken i Noreg i eit globalt og berekraftig perspektiv
- utforske kva endringar i klimaet har å seie for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt
Naturfag
Kjerneelementer: Jorda og livet på jorda
Kompetansemål etter VG1 SF:
- gjøre rede for hvordan noen miljøgifter kan akkumuleres i næringskjeder, og vurdere tiltak for å ta vare på helse og miljø
Norsk
Kjerneelementer: Muntlig kommunikasjon, Skriftlig tekstskaping
Kompetansemål etter VG1 SF:
- lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
- greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
Samfunnskunnskap
Kjerneelementer: Undring og utforsking, Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking, Medborgarskap og berekraftig utvikling
Kompetansemål etter VG1/VG2:
- utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
- drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunnet
- vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
- drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
Andre oppgaver
Opplegget er utviklet i samarbeid med Ida Kristine Molstad Johnsen ved Bjertnes videregående skole, og kan kombineres med andre oppgaver i undervisningsopplegget Bærekraft.
Kontakt
Har du spørsmål eller innspill til opplegget? Ta kontakt med din nærmeste regionavdeling.
Ressurser
Last ned grafikk
Last ned grafikk for FNs bærekraftsmål her