
En tverrfaglig prosjektoppgave hvor elevene skal lage sine egne bærekraftsmål og forsøke å nå dem.
Mine bærekraftsmål
En tverrfaglig prosjektoppgave hvor elevene skal lage sine egne bærekraftsmål og forsøke å nå dem.
Fag: Geografi, naturfag, norsk, samfunnskunnskap | |
Klassetrinn: Videregående |
Tid: 1-4 uker | |
Aktivitet: Film, foto, diskusjon og refleksjonsnotat |
Målet med oppgaven
I denne oppgaven skal elevene:
- forstå sammenhengen mellom individuelle handlinger og strukturelle endringer
- bli bevisste på egne valg og kunne se valgene i en større global sammenheng
- koble individuelle handlinger til FNs bærekraftsmål
- reflektere over hvordan lokale, nasjonale og globale samfunn tilrettelegger for en bærekraftig livsstil
Elevene jobber enten individuelt, i par eller i grupper.
En spesiell takk til Vibeke Gilje Sanne ved Charlottenlund videregående skole for å ha utformet oppgaven.
Tidsbruk
Tre eller fire uker (6-7 undervisningstimer), avhengig av hvor mange fag som trekkes inn. Hjemmearbeid kommer i tillegg.
Forberedelse
- Bestem hvilken felles delingsplattform de skal dele innlegget fra prosjektet (blogg, teams, klasseside på Facebook osv.) Klassen kan også avgjøre dette i fellesskap.
- Skriv ut listen over utvalgte delmål:
Uke 1: Velg mål og utfordringer
1. Se filmen "Oppdrag Bærekraft"
Se filmen «Oppdrag Bærekraft – en film om verdens viktigste kunde» og diskuter følgende spørsmål:
- Hva sier den om utfordringer i verden?
- Hva sier den om vår rolle som forbruker?
En animasjonsfilm om utfordringer i verden og vår rolle som forbruker.
2. Se filmen, "Hvorfor er klær så billige?
Se filmen "Hvorfor er klær så billige? - En film om bærekraftig tekstilindustri" som forklarer utfordringer innen tekstilindustrien, og diskuter følgende spørsmål:
- Hva sier den om utfordringer innen tekstilindustrien?
- Hva sier den om vår rolle som forbruker?
3. Les om FNs bærekraftsmål
- Les om FNs bærekraftsmål
- Les gjennom listen med utvalgte delmål – alene eller sammen med en læringspartner.
4. Velg mål
Velg ut noen mål du mener du kan bidra til gjennom handlinger i din egen hverdag. Skriv hvorfor du velger akkurat disse målene.
5. Velg utfordring
Hvordan skal du nå målene? Skriv ned en eller flere utfordringer som du skal prøve å jobbe med de neste ukene og som passer til målene du har valgt. Velg utfordringer du må strekke deg litt etter, samtidig som det er realistisk å gjennomføre. Bruk listen under til inspirasjon.
-
- Spise vegetarmat én eller flere dager i uka.
- Unngå all engangsemballasje
- Kildesorter alt avfallet ditt
- Bruk mindre vann. Hvor mange dager kan du f.eks. gå uten å dusje?
- Lære om spiselige villplanter, finne og bruke noen av dem.
- Bare spise lokalprodusert mat i en periode.
- Ikke kaste mat i en periode.
- Spis mat som gir minst mulig klimafotavtrykk.
- Ulike tiltak for å bruke mindre strøm.
- Bruke fossilfri transport fire dager i uka.
- Bruk kosmetikk eller hudpleieprodukter uten mikroplast.
- Gå eller sykle til minst en aktivitet per dag (enten skole eller fritid)
- Kjøpestopp. Klær og utstyr.
- Bare kjøpe brukt.
- Utforske en lokalpolitisk sak som handler om sosiale, økonomiske eller miljømessige utfordringer. Snakk med minst tre personer som kan vet mye om saken.
- Skriv et innlegg enten i sosiale medier eller i lokalmedier om noe du bryr deg om.
- Jobb frivillig for en sak du bryr deg om.
6. Konkretiser
Skriv så konkret som mulig hvordan du skal klare utfordringene, slik at det blir det lettere å gjennomføre. «Framtiden i våre hender» har mange gode artikler og tips som kan inspirere. Skriv utfordringene på en post-it-lapp og heng det opp i klasserommet. Eventuelt lag en felles liste på nett.
7. Del
Del minst to erfaringer i uka på den sosiale plattformen klassen velger. Erfaringen skal deles skriftlig med eller uten bruk av bilder. Teksten skal være på rundt 140 tegn, og inkludere relevante emneknagger/hashtagger. Bruk gjerne anledningen til å kommentere andres innlegg, stille spørsmål og diskutere.
Uke 2: Motivasjon og hindre for en bærekraftig livsstil
1. Se dokumentar
Se NRK p3-dokumentaren «Skyldig, jeg?», som handler om 24 år gamle Sigbjørn Holthe som prøvde å leve helt bærekraftig i en periode. Dokumentaren varer i 30 minutter.
Diskuter deretter:
- Hva tenker dere om Sigbjørn sitt prosjekt?
- Er det noe dere kjenner dere igjen i?
- Hvordan har det gått med utfordringene deres så langt?
- Hvilke drivere og barrierer opplever dere selv?
2. Skriv personlig innlegg
Skriv et personlig innlegg på cirka en side om drivere og barrierer for egne utfordringer. Forsøk å se prosjektet i lokal, nasjonal og global sammenheng. Send innleggene til hverandre for vurdering.
Uke 3: Hvor trykker skoen?
1. Diskuter erfaringene
Forslag til hvordan økta kan organiseres:
- Samtale i plenum: Hvordan har det gått med de ulike utfordringene?
- Individuell presentasjon: Alle forbereder et kort og personlig innlegg om erfaringen som de kan presentere for klassen
- Intervjue hverandre om erfaringen: Elevene begynner med å intervjue hverandre om erfaringene i prosjektet, noterer, og så skal hver elev presentere den andres historie i plenum
Forslag til spørsmål som kan diskuteres:
- Hvordan har erfaringen vært?
- Hva har dere lært?
- Har endringene vært vanskeligere eller lettere enn det du trodde i forkant?
- Hvordan tilrettelegger samfunnet for en bærekraftig livsstil?
- Hvordan har endringene/tiltakene påvirket ditt liv de siste ukene?
- Hva skal til for at du lever mer bærekraftig?
- Hvilke handlinger mener du er viktigst for en bærekraftig utvikling her i Norge?
- Hvordan har dine handlinger de siste ukene bidratt til utvikling på FNs bærekraftsmål?
2. Skriv refleksjonsnotat
Skriv et refleksjonsnotat på rundt 1200 ord, der elevene oppsummerer erfaringene i prosjektet. Teksten vurderes med karakter.
Vurderingskriterier
Etter prosjektet skal elevene kunne:
- Fortelle om det de har erfart muntlig og skriftlig, og forklare sammenhengen mellom deres personlige erfaring og samfunnets utfordringer med bærekraftig utvikling
- Forklare hva som menes med økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og bærekraftig utvikling og diskutere hva som er viktigst
- Gjøre rede for noen problemer knyttet til bærekraftig utvikling i deres lokalmiljø, i Norge og i verden
- Drøfte hvordan det er mulig å få til bærekraftig utvikling i deres lokalmiljø, i Norge og i verden
- Drøfte hva det vil si å ta etisk ansvar som forbruker
- Gjøre rede for hvordan de kan være med på å påvirke det politiske systemet
- Kjenne til hvor de finner troverdig statistikk.
- Kunne bruke informasjon fra statistikk når de drøfter spørsmål knyttet til bærekraftig utvikling
Kompetansemål
Kompetansemål for "Mine bærekraftsmål"
Tverrfaglige tema: Bærekraftig utvikling
Geografi
Kjerneelement: Utforsking og geografiske metodar, Berekraftig utvikling og globalisering
Kompetansemål etter Vg1/Vg2 SF:
- reflektere over eigen ressursbruk og ressursbruken i Noreg i eit globalt og berekraftig perspektiv
- utforske kva endringar i klimaet har å seie for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt
Naturfag
Kjerneelementer: Jorda og livet på jorda
Kompetansemål etter Vg1 SF:
- gjøre rede for hvordan noen miljøgifter kan akkumuleres i næringskjeder, og vurdere tiltak for å ta vare på helse og miljø
Norsk
Kjerneelementer: Muntlig kommunikasjon, Skriftlig tekstskaping
Kompetansemål etter Vg1 SF:
- lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
- greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
Samfunnskunnskap
Kjerneelementer: Undring og utforsking, Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking, Medborgarskap og berekraftig utvikling
Kompetansemål etter Vg1/Vg2:
- utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
- drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunnet
- drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
Ressurser
Last ned grafikk
Last ned grafikk for FNs bærekraftsmål her