[[suggestion]]
Alfabetisme

Alfabetismeprosent (2018)

Alfabetisme2018

Land prosent (2018)
Usbekistan 100.0
Latvia 99.9
San Marino 99.9
Hviterussland 99.8
Kasakhstan 99.8
Russland 99.7
Kirgisistan 99.6
Tonga 99.4
Italia 99.2
Samoa 99.1
Argentina 99.0
Romania 98.8
Montenegro 98.8
Uruguay 98.7
Spania 98.4
Mongolia 98.4
Jordan 98.2
Albania 98.1
Hellas 97.9
Costa Rica 97.9
Bahrain 97.5
Singapore 97.3
Brunei 97.2
Palestina 97.2
Kina 96.8
Portugal 96.1
Kuwait 96.1
Seychellene 95.9
Oman 95.7
Indonesia 95.7
Panama 95.4
Mexico 95.4
Colombia 95.1
Libanon 95.1
Vietnam 95.0
Malaysia 94.9
Malta 94.5
Surinam 94.4
Peru 94.4
Paraguay 94.0
Thailand 93.8
Brasil 93.2
São Tomé og Príncipe 92.8
Sri Lanka 91.7
Namibia 91.5
Mauritius 91.3
El Salvador 89.0
eSwatini 88.4
Vanuatu 87.5
Honduras 87.2
Zambia 86.7
Gabon 84.7
Kenya 81.5
Algerie 81.4
Kongo, Republikken 80.3
Ghana 79.0
Kamerun 77.1
Eritrea 76.6
Uganda 76.5
Madagaskar 74.8
India 74.4
Bangladesh 73.9
Marokko 73.8
Rwanda 73.2
Øst-Timor 68.1
Nepal 67.9
Nigeria 62.0
Sudan 60.7
Komorene 58.8
Elfenbenskysten 47.2
Sierra Leone 43.2
Afghanistan 43.0
Benin 42.4
Burkina Faso 41.2
Den sentralafrikanske republikk 37.4
Mali 35.5
Sør-Sudan 34.5

[[ modalTitle ]]

Alfabetisme2018

prosent

Ingen data
Data
Data
Data
Data
Data

Forklaring

Alfabetisme defineres som en person som kan lese eller skrive (og forstå det som leses eller skrives) en kort, enkel uttalelse om hverdagslige ting.

Tallene gir blant annet en pekepinn på hvor godt utdanningssystemene i landene fungerer. Tallene er samlet inn av FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon, UNESCO.