Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) har holdt et viktig møte for å diskutere bedre beskyttelse for varslere som arbeider i offentlig sektor.

Konklusjonene er klare. Mer effektiv lovgivning og beskyttelsesmekanismer bør settes på plass, for å beskytte varslere, men også for å bekjempe korrupsjon og annen forseelse.

Sektorutfordringer: ILOs rolle

ILOs rolle som FNs organisasjon for alt som har med arbeidslivet å gjøre, organiserer en rekke tekniske «sektor» møter innenfor viktige områder og tematikker. Disse møtene er et viktig forum for representanter fra regjeringer, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner i forskjellige land og regioner.

Basert på den mest oppdaterte ILO forskningen, møtes disse representantene for å diskutere viktige spørsmål, hovedtrender og utfordringer i deres sektor.

Varslere: Lovverk og retningslinjer trengs

Dette møtet om beskyttelse av varslere i den offentlige sektoren så på utfordringene land står overfor for å sikre den beste beskyttelsen. Representanter fra regjeringer, arbeidsgivere og arbeidstakere konkluderte med at regjeringer – i samarbeid med arbeidsgivere og arbeidstakerorganisasjoner – bør sette på plass lovverk og retningslinjer for å bekjempe enhver form for gjengjeldelse, vold og trakassering knyttet til avsløringer.

— Beskyttelse av offentlige tjenestearbeidere, også de som arbeider i offentlig tilsynsorganer, er grunnleggende for å fremme anstendig arbeid, effektiv offentlig tjenesteytelse og sosial rettferdighet, og også et nyttig verktøy mot korrupsjon, understreket Luis C. Melero, nestleder av regjeringsgruppen.

Feilhandlinger villeder administrasjoner og budsjetter

Møtet konkluderte med at korrupsjon og andre former for feilhandlinger villeder offentlig administrasjon og offentlige budsjetter. Dette fører til en ineffektiv levering av offentlige tjenester, reduserte offentlige investeringer, underskudd på anstendig arbeid og lavere økonomisk vekst.

— Å beskytte varslere i offentlig sektor kan gjøre det lettere å oppdage bestikkelser, misbruk av offentlige midler, avfall, svindel og andre former for korrupsjon i hele økonomien, sa Paul Mckay, arbeidsgivernes nestleder. Antikorrupsjonstiltak er en del av et muliggjørende miljø for bærekraftige bedrifter, understreket han.

Sosial dialog: En nøkkel for bedre strategier

Deltakerne diskuterte hvordan sosial dialog – det vil si dialog mellom arbeidslivpartene – kan bidra til å klarlegge strategier for å styrke beskyttelsen av varslere og være en del av arkitekturen som beskytter upartiskheten til den offentlige tjenestesektoren og dens arbeidere mot utilbørlig påvirkning. Denne typen dialog kan også bidra til å utvikle en kultur med åpenhet, ansvarlighet og nulltoleranse for korrupsjon og feilhandlinger i sektoren. Møtet fremhevet den viktige rollen til myndigheter, arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner i å fremme en slik kultur.

— Regjeringer og partene i arbeidslivet anerkjente at det finnes «normative hull» i beskyttelsen av varslere, og at sosial dialog er nøkkelen for å utforme en vei mot et globalt normativt rammeverk i tråd med ILO-mandatet, sa Wim Vandekerckhove, arbeidertakernes nestleder.

— Vi bør sikre legitimiteten til varslere i offentlig tjeneste. Vi må sørge for kollektive handlingsnettverk for å beskytte varslere fra å bli isolert eller gjøres til åpenbare mål for gjengjeldelse, sa møteleder og dommer Dhaya Pillay.

Konklusjonene og anbefalingene som ble vedtatt av møtet, som fant sted 26.–30. september i Genève, er utformet for å hjelpe regjeringer, arbeidsgivere og arbeidstakere ivareta effektiviteten og upartiskheten til den offentlige tjenestesektoren og beskytte varslere på en bra nok måte.