Nok en gang, som i alle kriger, er barn i ekstrem risiko på grunn av de hensynsløse beslutningene til voksne. Det finnes ingen væpnede operasjoner av denne typen som ikke fører til at barn blir skadet, sier UNICEFs administrerende direktør Catherine Russell i en uttalelse 22. august.

Tall sannsynligvis undervurdert

Den russiske invasjonen av Ukraina begynte for seks måneder siden, og UNICEF har bekreftet at minst 972 barn er drept eller skadet i volden.

Dette er et gjennomsnitt på mer enn fem jenter og gutter om dagen.

— Vi tror tallet er mye høyere, sier Russell.

De fleste barneskader skyldes bruk av eksplosive våpen, som ikke diskriminerer mellom sivile og stridende, spesielt i befolkede områder, slik det har vært tilfelle i byer som Mariupol, Luhansk, Kremenchuk, Vinnytsia og andre steder, sa Russell.

I mellomtiden, har nesten alle barn i Ukraina blitt utsatt for dypt plagsomme og traumatiske hendelser. Jenter og gutter som flykter fra vold har risikerer familieseparasjon, overgrep, seksuell utnyttelse, ytterligere angrep og menneskehandel.

Utdanning under angrep

Starten på skoleåret neste uke, sa Russell, er en sterk påminnelse om hvor mye barn i Ukraina har mistet.

De økende fiendtlighetene har ødelagt utdanningssystemet. 1 av 10 skoler har blitt skadet eller ødelagt, anslår UNICEF.

Skoler har blitt målrettet, eller brukt av partene i kamp. Dette betyr at familier føler seg utrygge på å sende barna sine tilbake til klasserommet.

Våpenhvile nå!

— Alle barn må være på skolen og lære, også barn som er fanget opp i nødstilfeller. Barn i Ukraina og de som er fordrevet av denne krigen er intet unntak, sa Russell.

UNICEF fortsetter å kreve en umiddelbar våpenhvile. Barn må også beskyttes mot skade, som inkluderer å avslutte «brutal bruk» av eksplosive våpen i befolkede områder, samt angrep på sivile anlegg og infrastruktur.

— Ukrainas barn trenger raskt sikkerhet, stabilitet, tilgang til sikker læring, barneverntjenester og psykososial støtte, sa Russell. Men mer enn noe annet trenger Ukrainas barn fred.