[[suggestion]]
Leseliste mål 16
Leseliste mål 16
 

Det skal være fred og rettferdighet i hele verden 

Uten fred og rettferdighet er det umulig å skape en bærekraftig utvikling. I dag er flere mennesker på flukt enn noen gang før.  For å nå målet om fred og rettferdighet må verden skape fredelige samfunn som tar vare på alle.  

Liste med bøker

Disse bøkene passer for barn mellom 6-12 år og er gode utgangspunkt for å lære mer om bærekraftsmål 16 og temaene konflikt og fred, demokrati, flyktninger og rettferdighet. Under boklisten finner du forslag til spørsmål og aktiviteter tilknyttet bøkene og målet. 

Papelina

Ein dag lyser jungelen opp i det som liknar på fyrverkeri, og Papa Gøye seier at Papelina og familien må reise vekk. Dei skal berre vere borte ei stund, seier han, men Papelina kan sjå at foreldra er triste. Papa Gøye seier at dei skal flyge til eit papegøyeslott, der dei har karneval kvar dag. Men fyrst må dei ta båt med mange andre fuglar på flukt. Det er for langt å flyge, og mange av fuglane er altfor små til å klare reisa. Men kva slags stad er det eigentleg dei kjem fram til? Det er iallfall ikkje eit papegøyeslott, som Papa Gøye fortalde. Og det er ikkje berre Papelina som blir trist av å vere i den nye heimen som kallast for «mottak», men dei mindre fuglane også. Går det an å gjere i stand karneval på ein slik stad? 
Fuglehaug, Randi og Jill Moursund. 2017. Papelina. Samlaget 

Her kommer ingen forbi!

I ei bok bor det en general som vil ha det meste for seg selv. Han vil til og med ha hele høyre side av boka aleine, for der får bare han lov til å stå. Alle andre må stå på venstre side. Etter hvert blir det veldig trangt, for det kommer nye folk til fortellinga hele tida. Noen spiller til og med fotball på venstresida, selv om alle står tett i tett. Men på høyre side er det god plass og blanke ark. Er det rettferdig at noen skal ha all plassen helt for seg selv? Og hva skjer når barna som spiller fotball skyter for hardt, og ballen spretter over på høyre side, selv om det er forbudt? 
Martins, Isabel Minhòs og Bernardo P. Carvalho. 2019. Her kommer ingen forbi! Oversatt av Knut Inge Andersen. Andersens forlag 

Hvorfor er jeg her?

Hvorfor er akkurat du deg? Og hvorfor bor akkurat du her? Tenk om du var et helt annet sted? I denne boka møter du et barn som lurer på akkurat det. For det finnes jo barn helt på den andre siden av jorda også, det finnes til og med barn som må jobbe i gruver hele dagen, uten at de får se sola. Eller barn som er på flukt. Eller barn som ikke vet hvor de skal, og når de får komme hjem igjen. Og hvorfor er det sånn at akkurat de er der, og ikke du? Kanskje lurer de andre barna på akkurat det samme? 
 Ørbeck-Nilssen, Constance og Akin Duzakin. 2014.  Hvorfor er jeg her? Magikon 

(Denne boka er enklest å få tak i via biblioteket.)

Sølvmånen

Ei ung jente er ute på vidda og gjeter rein, når Stallo kidnapper både jenta og reinsdyrflokken hennes Stallo tar henne med til troll-familien sin, hvor hun får valget om å bli kone til trollsønnen – eller bli spist. Kommer familien hennes til å finne henne, eller kan jenta redde seg selv?
Horndal, Sissel. 2015. Sølvmånen. ČálliidLágádus 

Ishavspirater

Siri og Miki bor med pappaen sin i Blåvik, og som andre barn som bor ute i havgapet er de redd for eventyret om Hvithode. For sjørøverkapteinen Hvithode kidnapper barn og tvinger de til å jobbe i diamantgruva hans, helt til de knekker ryggen og dør. Hvithode bruker nemlig barn som om de var dyr, slik mange voksne bruker dyr og naturen som om de var ting. Men er egentlig fortellinga om Hvithode bare et eventyr? For det sies at barn på øyene rundt Blåvik blir tatt av Hvithode, og det er ingen som tør å lete etter dem når de forsvinner. Men når Siris lillesøster Miki blir tatt av piratskuta, gjør Siri det ingen andre voksne har turt å gjøre før henne. Hun reiser ut på havet for å finne Hvithode, og få lillesøsteren hjem igjen.
Nilsson, Frida. 2017. Ishavspirater. Oversatt av Nina Aspen. Illustrert av Alexander Jansson. Aschehoug 

Polarnatt

Det er isande kaldt ute, men syskena Ilias og Amira går langs med vegen i vinternatta. Dei har akkurat rømt frå asylmottaket, og må halde seg i skjul. Når nokon kjem køyrande langs vegen, grev dei seg ned i snøen. Amira frys, men mamma har sagt at ho må høyre på bror sin. Men kvifor seier han at dei må gøyme seg? Og kven er det eigentleg dei gøymer seg for?
Berg, Sunniva Elling. 2019. Polarnatt. Samlaget   

 

 

Zenobia. På flukt fra krigen

Ute på havet seiler en for liten båt, med for mange mennesker i. En av dem heter Amina, og selv om det er mange rundt henne, er hun her alene. På flukt. Rundt henne vokser bølgene seg høyere, og havet smaker salt, som de fylte vinbladene mammaen hennes pleide å lage til middag hjemme i Syria. Men hvor er mamma og pappa nå, etter at krigen brøt ut? Og hva kommer til å skje med Amina?
Dürr, Morten og Lars Hornemann. 2016. Zenobia. På flukt fra krigen. Fontini 

 

Når kaniner blir redde

Noah har et kosedyr. Han heter Ville Kanin, og mangler en fot. Noen mennesker mangler også en fot, eller en arm eller hånd, fordi krigen har tatt dem. Krigen bråker, og Noah kan høre smellene den lager langt borte. Da blir Ville Kanin redd, og Noah må holde hardt rundt ham. Noah blir også redd, men når mamma holder hardt rundt ham, hører han bare hjertet som banker. Men bombene kommer nærmere og nærmere, og Lille Kanin blir enda reddere. Tenk om noe fælt skjer med ham? 
Svingen, Arne. 2019. Når kaniner blir redde. Cappelen Damm 

 

Øverst på nazistenes liste

Moritz Rabinowitz var bare 14 år gammel da han reiste fra familien sin i Polen, for å jobbe på onkelen sin butikk i Bergen. Selv om det var skummelt å reise aleine, og vanskelig å lære seg et helt nytt språk og bli kjent med nye folk, kom han godt på plass i Norge. Han gjorde en god jobb i butikken, og kunne snart åpne sin helt egen klesbutikk, som snart ble til en kjede og etter hvert en hel fabrikk. Han var til og med en av de første i byen som hadde bil! Men Moritz var også jøde, og selv om han var snill med alle og prøvde å hjelpe de som hadde det verre enn ham selv, ble han behandlet annerledes. Og ute i Europa vokste nazismen, og Hitler kom til makta i Tyskland. Og når nazistene fikk makta i Norge, var det nettopp Moritz Rabinowitz som stod øverst på lista over nordmenn de ville ta.
Vestbø, Arne. 2017. Øverst på nazistenes liste. Spartacus 

Oppgaver og aktiviteter

Her er tips til lærere og lesesirkelledere 

  • Listen er tilpasset barn fra 6 til 12 år.  Barna på samme alderstrinn kan ha ulik lesekompetanse.

    Vi har med vilje ikke satt alder på selve boklisten da vi tenker at også barna kan gå inn på den siden og lese bokpresentasjonene og selv velge hvilken bok de vil lese. Derimot har vi merket bøkene med veiledende alder etter en fargekode: 

    Grønn antyder at boka passer for 6 – 8 år, gul antyder at boka passer for 8 – 10 år, og rød antyder at boka passer for 10 – 12 år

    • Hvorfor tror du Papa Gøye tuller og tøyser så mye under reisa i Papelina?  
    • Hvor tror du Papelina og de andre fuglene har kommet, når de er i Papegøyepalasset i slutten av Papelina
       
    • Hva synes du om at soldaten brøt ordrene til admiralen og lot folk gå over til den andre sida, i Her kommer ingen forbi
       
    • Se på illustrasjonene i Hvorfor er jeg her? Hva får du vite om stedene hovedpersonene reiser til, og menneskene som bor der, ut fra bildene? Hvordan tror du menneskene der har det? 
       
    • Hvilke kjennetegn fra eventyr finner du i boka Sølvmånen
       
    • Hvorfor tror du ikke de andre barna hos Hvithode prøvde å samarbeide i Ishavspirater
    • Hvordan tror du det føltes for Siri i Ishavspirater at hun måtte dra ut for å redde Miki, og ikke pappaen sin? Hvordan tror du det føltes for pappaen? 
    • Hvorfor tror du Ilias og Amira rømte fra mottaket i Polarnatt? Tror du det er flere grunner til at folk vil reise fra mottak når de har flykta? 
       
    • Hva tror du skiftene i fargepalett betyr i Zenobia?  
    • Hvem tror du Amina snakker til, når hun hvisker «Finn meg!» i slutten av Zenobia
       
    • Hvorfor tror du Noah er så opptatt av at Ville Kanin er redd, i Når kaniner blir redde
       
    • Hva tror du er bakgrunnen for tittelen på boka Øverst på nazistenes liste? 
    • Hvorfor kan det bli mer krig og konflikt av klimaendringer? 
    • Er det forskjell på å flytte fra hjemmet sitt og å flykte? Hvorfor? 
    • Er det urettferdig at noen bruker mer enn andre? 
    • Hvorfor tror du vi har organisasjoner som FN, når alle land kan bestemme over seg selv? 
    • Hvem synes du skal få bestemme over framtida vår? 
    • Hvorfor er det viktig at land samarbeider med hverandre? 
  • Tolk hovedpersonen din i farger 

    La barna tolke hovedpersonen, eller flere av personene, i boka de har lest gjennom en fargekollasj. Hvilke farger representerer ulike sinnsstemninger og følelser? Hvordan føler personen seg, hvordan oppfører hen seg og blir behandlet av andre? Skriv eller presenter kollasjen de har laget for de andre barna i gruppa: hva betyr fargene de har valgt, når i boka føler personen seg slik og hvorfor? 

    Hva om barna fikk bestemme? 

    I mange av bøkene på boklista, er det barna som er handlekraftige, og ikke de voksne. Men hvordan hadde fortellingen sett ut hvis det var barna som fikk bestemme, og de voksne hørte på hva barna hadde å si? La barna ta utgangspunkt i en episode eller hendelse i boka de merka seg ved, som de synes er urettferdig. Hvordan hadde hendelsen utspilt seg hvis rollene var snudd, og de voksne hørte på barna?  

    La barna gå sammen i mindre grupper, og jobbe med å lage en ny versjon av fortellinga si, der de voksne hører på barna med én gang. Hvis de har tid, kan fortellingen dramatiseres og framføres for resten av gruppa.  

    Skriveoppgaver 

    Hva synes du er urettferdig? 

    Etter at de har lest boka si, kan barna skrive fire setninger som begynner med: «Det er urettferdig at ...» . La barna lese setningene sine høyt for hverandre. Har de funnet like eller forskjellige ting de synes er urettferdig? Hva er felles? 

    Tegneserie: En hendelse, to versjoner 

    La barna ta utgangspunkt i en episode, hendelse eller lov som de synes er urettferdig i boka de nettopp leste. La de lage to korte tegneseriestriper, der de forteller en rettferdig og en urettferdig versjon av den samme fortellingen, episoden eller hendelsen. Be barna bruke tekst og bilde for å vise hvordan de tror personene i tegneserien føler seg i de to fortellingene. Hvordan er det å bli behandla urettferdig og hvordan er det å bli behandla rettferdig? 

 

Gå til forsiden for bærekraftsbiblioteket, og finn boklister for alle målene

Skoletilpasning 

Fag: Norsk, samfunnsfag, kunst og håndverk, KRLE

Tid: 4 skoletimer (utenom lesetid) 

Fra læreplanen om mål 16

Tverrfaglige temaer 

Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. Et samfunn som legger til rette for gode helsevalg hos den enkelte, har stor betydning for folkehelsen. Verdivalg og betydningen av mening i livet, mellommenneskelige relasjoner, å kunne sette grenser og respektere andres, og å kunne håndtere tanker, følelser og relasjoner hører også hjemme under dette temaet. 

Opplæringen skal gi elevene forståelse for sammenhengen mellom demokrati og sentrale menneskerettigheter som ytringsfrihet, stemmerett og organisasjonsfrihet. Skolen skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere, og gi dem kompetanse til å delta i videreutviklingen av demokratiet i Norge. Gjennom arbeidet med temaet skal elevene lære hvorfor demokratiet ikke kan tas for gitt, og at det må utvikles og vedlikeholdes. 

Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i skolen skal legge til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres. En bærekraftig utvikling bygger på forståelsen av sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold.  

Kjerneelementer 

Norsk :Tekst i kontekst, Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon, Skriftlig tekstskaping 

Samfunnsfag : Undring og utforsking, Samfunnskritisk tenking og sammenhenger, Demokratiforståelse og deltakelse, Bærekraftige samfunn, Identitetsutvikling og fellesskap 

Kunst og håndverk : Visuell kommunikasjon 

KRLE :Kjennskap til religioner og livssyn, Utforsking av eksistensielle spørsmål og svar, Kunne ta andres perspektiv, Etisk refleksjon 



Flere ressurser

Vår temaside om bærekraftig utvikling

Vår temaside om FNs bærekraftsmål nummer 16

En samling med ressurser om formidling fra Norsk barnebokinstitutt

Flere bøker fra tjenesten Boksøk

Foreningen Les!

Leser søker bok

Abonner på nyhetsbrev: