- Fag:
- KRLE / Religion og etikk, Kunst og håndverk, Norsk, Politikk og menneskerettigheter, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
- Klassetrinn:
- VGS, 8-10 trinn, 5-7 trinn
- Tema:
- Demokrati og medborgerskap, Fattigdom, bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål, FN
- Tidsbruk:
- Valgfritt, fra timer til uker
Demokrati og medborgerskap - FN-avis 2021
Tema for FN-avis 2021 er demokrati og medborgerskap. Det finnes mange måter å tilnærme seg dette store temaet på, og her står avisredaksjonene fritt til å velge sin vinkling. Elevene kan velge å ha fokus på sitt lokalmiljø, Norge eller andre land i verden. For eksempel kan avisene handle om:
- Demokratiske prosesser
- Valgdeltakelse
- Menneskerettigheter
- Ytringsfrihet
- Pressefrihet
- Bærekraftsmålene
- Bærekraftige samfunn
- Hvordan være en aktiv medborger
Elevene velger selv hva de vil skrive om så lenge det er innenfor temaet. Dersom noen ønsker å bruke FN-avis i et språkfag er det ok, så lenge det skrives om det samme temaet. Da bedømmer vi etter beste evne.
Påmelding
Gå til skoleaviser.no, og klikk på Innhold i toppfanen. Deretter klikker dere på FN-avis 2020/2021, som kommer opp som et valg. Der ligger det en artikkel som heter Slik oppretter du din FN-avis. Ved å følge denne beskrivelsen, er det enkelt å komme i gang med å opprette avisen deres. Dersom noe likevel skulle være uklart, kan dere kontakte infoinnocode@gmail.com som kan hjelpe dere videre.
Tidsrom
Avisene skal være ferdige innen 3. mai 2021, som er FNs pressefrihetsdag. Vinnerne kåres i mai 2021. Husk å huke av for FN-avis når avisa opprettes, ellers vil ikke vi finne dem.
Introduksjonsforedrag
FN-sambandet kommer gjerne på besøk til din skole* for å holde et introduksjonsforedrag på 45-60 minutter året tema og arbeidet med FN-avis. Ta kontakt med ditt distriktskontor for nærmere informasjon og for å avtale tidspunkt.
Foredrag til FN-avis er gratis for FN-skoler.
*for skoler med lang reisevei må digitalt besøk vurderes.
Konkurranse – vinn 5000 kroner til klassekassa
Beste avis i hvert skoleslag (barneskole, ungdomsskole, vgs) premieres med kr 5000 til klassekassa!
Avisene kåres ut fra en totalvurdering av i hvilken grad elevene har:
- skrevet egne tekster innenfor temaet
- tatt egne bilder / brukt bilder på en god (og lovlig) måte
- vært nøye med bildekreditering og kildehenvisning
- brukt ulike sjangere i avisen
- vist kreativitet
- laget en innbydende layout
Kompetansemål
Kompetansemål 5.-7. trinn
Tverrfaglig tema: demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling
Norsk:
Kjerneelementer: tekst i kontekst, skriftlig tekstskaping, kritisk tilnærming til tekst
- orientere seg i faglige kilder på bibliotek og digitalt, vurdere hvor pålitelige kildene er, og vise til kilder i egne tekster
- bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen
- skrive tekster med funksjonell håndskrift og med flyt på tastatur
Samfunnsfag:
Kjerneelementer: undring og utforsking, samfunnskritisk tenking og samanhengar, berekraftige samfunn, identitetsutveksling og fellesskap
- presentere ei aktuell nyheitssak og reflektere over forskjellar mellom fakta, meiningar og kommersiell bodskap i mediebiletet
- samanlikne korleis ulike kjelder kan gi ulik informasjon om same tema, og reflektere over korleis kjelder kan brukast til å påverke og fremje bestemte syn
- utforske ulike sider ved mangfald i Noreg og reflektere over menneska sine behov for å vere seg sjølve og for å høyre til i fellesskap
- drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og
- utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
- beskrive sentrale hendingar som har ført fram til det demokratiet vi har i Noreg i dag og samanlikne korleis enkeltmenneske har høve til å påverke i ulike styresett
- samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
Kompetansemål 8.-10. trinn
Tverrfaglig tema: demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling
Norsk:
Kjerneelementer: tekst i kontekst, kritisk tilnærming til tekst, skriftlig tekstskaping
- Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
- Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
Samfunnsfag:
Kjerneelementer: undring og utforsking, samfunnskritisk tenking og samanhengar, demokratiforståing og deltaking, identitetsutvikling og fellesskap
- Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er
- Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
- Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
- Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
- Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
- Beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar
Kompetansemål videregående skole
Tverrfaglig tema: demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling
Norsk:
Kjerneelementer: tekst i kontekst, kritisk tilnærming til tekst, skriftlig tekstskaping
Vg1
- bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
- skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
Vg2
- skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
Vg3
- Orientere seg i faglitteratur, vurdere kilder kritisk og skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige emner
Politikk og menneskerettigheter:
Tema: Politiske prosesser og institusjoner
- drøfte sammenhenger mellom verdier, holdninger og politiske handlinger
- gjøre rede for valgmanntall, valgordninger og kanaler for politisk innflytelse
- drøfte massemedienes rolle som politisk aktør
Tema: demokrati og medborgerskap
- gjøre rede for hovedlinjer i demokratiets utvikling
- finne fram til kjennetegn på demokrati og forklare hvordan demokratiske institusjoner fungerer
- drøfte betingelser for medborgerskap og demokratiske styreformer
- gjøre rede for sammenhenger mellom menneskerettigheter og demokrati
- drøfte urfolks, nasjonale og etniske minoriteters stilling i Norge
Tema: Menneskerettighetene i politisk praksis
- gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene
- gjøre rede for organer som forvalter og håndhever menneskerettighetene og drøfte tiltak som fremmer menneskerettigheter
- vurdere menneskerettighetenes rolle i internasjonal politikk