Undervisningsopplegg
Her finner du aktuelle og engasjerende aktiviteter og undervisningsopplegg om FN og verden vi lever i.
-
MatEffekten
Hvordan når vi bærekraftsmålene med mat? Maten har enorm innvirkning på mennesker, samfunn, natur og klima. I teoretiske og praktiske oppgaver i dette oppgavesettet får elevene innblikk i hva MatEffekten handler om.
-
FN som politisk kunst
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i avistegningene til Egil Nyhus om FN. Tegningene viser oss en verden med og uten FN, og elevene skal bruke tegningene til å analysere og reflektere rundt tilsvarende problemstillinger og produsere egne verk.
-
FN som politisk kunst
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i avistegningene til Egil Nyhus om FN. Tegningene viser oss en verden med og uten FN, og elevene skal bruke tegningene til å analysere og reflektere rundt tilsvarende problemstillinger og produsere egne verk.
-
Trenger vi FN?
Trenger vi egentlig FN? Dette lille, men store spørsmålet, danner utgangspunktet for dette undervisningsopplegget.
-
Skriv for fremtiden!
Hvor gammel er du i 2050? Hva slags liv lever du da? Hvordan ser samfunnet rundt deg ut? I dette undervisningsopplegget skal elevene skrive en kreativ tekst om sine håp for framtiden og sende inn til oss. De beste tekstene kan komme på trykk i en rapport politikerne bruker når de tar beslutninger for fremtiden!
-
Ressursbank "Bærekraft" for vgs
Lyst på en gratis ressursbank med undervisningsopplegg for både fellesfag og programfag på VGS? Her finner du 17 undervisningsopplegg, alle tilknyttet bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.
-
Ressursbank "Bærekraft" 8.-10.trinn
Lyst på en gratis ressursbank med undervisningsopplegg tilpasset ungdomstrinnet? Her finner du 10 undervisningsopplegg, alle med en helhetlig tilnærming av undring og utforsking tilknyttet bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.
-
Ressursbank "Bærekraft" 5.-7.trinn
Lyst på en gratis ressursbank med undervisningsopplegg tilpasset mellomtrinnet? Her er sju undervisningsopplegg, alle med en helhetlig tilnærming av undring og utforsking tilknyttet bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.
-
Bruke eller verne?
Gjennom en fiktiv historie om fire familiers bruk av en felles innsjø, lærer elevene om utfordringer omkring bevaring av natur og naturmangfold. Elevene må selv ta stilling til dilemmaet mellom å tjene penger eller passe på naturen.
-
Naturmangfold og utnyttelse av naturressurser – et dilemma?
Elevene lærer hva naturmangfold er, hvorfor det er truet og hvilke tiltak FNs naturpanel anbefaler for å bevare og styrke det. Elevene skal også sette seg inn i roller i en fiktiv case der man vurderer å åpne en gruve som kan sikre store økonomiske verdier, men som samtidig skader naturmangfoldet i området. Hvilke argumenter bør veie tyngst?