Undervisningsopplegg
Her finner du aktuelle og engasjerende aktiviteter og undervisningsopplegg om FN og verden vi lever i.
-
Folkemord og Ondskap
Dette tverrfaglige undervisningsopplegget tar opp sammenhengen mellom folkemord og ondskap, og går i dybden på årsaker til og bakgrunn for Holocaust.
-
FN som politisk kunst
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i avistegningene til Egil Nyhus om FN. Tegningene viser oss en verden med og uten FN, og elevene skal bruke tegningene til å analysere og reflektere rundt tilsvarende problemstillinger og produsere egne verk.
-
FN som politisk kunst
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i avistegningene til Egil Nyhus om FN. Tegningene viser oss en verden med og uten FN, og elevene skal bruke tegningene til å analysere og reflektere rundt tilsvarende problemstillinger og produsere egne verk.
-
Fosen-saken og urfolks rettigheter
Fosen-saken er en aktuell konflikt om hvordan vi skal bruke arealene våre, om urfolks rettigheter, naturinngrep, arbeidsplasser og behov for miljøvennlig energi. Her får elevene en bedre forståelse for hva de ulike partene Fosen-saken mener, og de blir selv bedt om å ta stilling til saken.
-
Trenger vi FN?
Trenger vi egentlig FN? Dette lille, men store spørsmålet, danner utgangspunktet for dette undervisningsopplegget.
-
Skriv for fremtiden!
Hvor gammel er du i 2050? Hva slags liv lever du da? Hvordan ser samfunnet rundt deg ut? I dette undervisningsopplegget skal elevene skrive en kreativ tekst om sine håp for framtiden og sende inn til oss. De beste tekstene kan komme på trykk i en rapport politikerne bruker når de tar beslutninger for fremtiden!
-
Menneskerettigheter og demokrati
Oppgavene tydeliggjør hvordan menneskerettighetene og demokrati utfyller og forsterker hverandre.
-
Bruke eller verne?
Gjennom en fiktiv historie om fire familiers bruk av en felles innsjø, lærer elevene om utfordringer omkring bevaring av natur og naturmangfold. Elevene må selv ta stilling til dilemmaet mellom å tjene penger eller passe på naturen.
-
Menneskerettigheter: Den forsvunne journalist
I denne oppgaven vil elevene lære hva menneskerettighetene er og at de er universelle. De vil arbeide med artiklene i menneskerettighetserklæringen og lære hva ytringsfrihet er. Tegneserien gir god visuell støtte i arbeidet og de får øve på både skriftlige og muntlige ferdigheter. Undervisningsopplegget kan tas i bruk uten besøk fra FN-sambandet.
-
Naturmangfold og utnyttelse av naturressurser – et dilemma?
Elevene lærer hva naturmangfold er, hvorfor det er truet og hvilke tiltak FNs naturpanel anbefaler for å bevare og styrke det. Elevene skal også sette seg inn i roller i en fiktiv case der man vurderer å åpne en gruve som kan sikre store økonomiske verdier, men som samtidig skader naturmangfoldet i området. Hvilke argumenter bør veie tyngst?