Lærerkonferansen 2024
Mellom 11.-13. september 2024, samlet FN-sambandet 50 lærere fra UNESCOs skolenettverk i Trøndelag for å følge opp FNs tiår for naturrestaurering.
Denne konferansen hadde som mål å gi lærere fra hele landet kunnskap om hvordan utdanning kan bidra til å finne løsninger – i samarbeid med Mausund feltstasjon, Guri Kunna videregående skole, NTNU, Norsk Institutt for Naturforskning (NINA) og Miljødirektoratet.

På konferansen diskuterte lærerne blant annet forskning om naturkrisen, FNs naturpanel, myrrestaurering og bærekraftig bruk av naturressurser. De fikk også se hvordan Guri Kunna videregående skole har inkludert lokal natur i undervisning, og de samarbeidet om å utvikle undervisningsressurser om naturkrisen.
Lærerne besøkte også Frøya vindmøllepark for å reflektere over spenningen mellom klimatiltak og naturvern, samt Nidarosdomen og UNESCO-stedet Bygghytta.


Lærerkonferansen 2023
I september 2023 var konferansen i Alta og Kautokeino, der rundt 65 lærere deltok. Hovedmålet med konferansen var å øke kunnskapen om hvordan den samiske kulturarven kan bidra til å løse store globale utfordringer. Til sammen deltok 65 lærere og rektorer fra UNESCO-skoler i hele Norge, inkludert noen fra Sverige og Finland. Statssekretær fra Kommunal- og distriktsdepartementet, Nancy Charlotte Porsanger, og sametingspresident Silje Karine Muotka var med på åpningsseremonien.
Deltakerne på konferansen var to dager i Alta og én i Kautokeino på den Samiske Høyskolen. De besøkte en reindriftsfarm og Alta museum, hvor det er 6000 år gamle helleristninger. Dette er et av UNESCOs verdensarvsteder i Norge. Målet for de tre dagene i nord var økt samarbeid og nettverksbygging, der det blant annet var invitert flere foredragsholdere som er eksperter på ulike felt innen samenes kultur og identitet.


Lærerkonferansen 2022
I september 2022 var lærerkonferansen i Nordhordland biosfæreområde. Programmet bestod av bedriftsbesøk til Skjærgårdsfisk visningsanlegg med rib-tur ut til mærene. Det var omvisning på Hillesvåg Ullvarefabrikk med fokus på bærekraftig produksjon. I tillegg besøkte lærerne Lyngheisenteret og ble guida gjennom lyngheiene og opplyst om viktigheten av bevaring av disse som er en del av vår felles kulturarv. Nesten 90 % av lyngheiene i Europa har gått tapt de siste 100 årene.
Lærerne besøkte også Teknologisenter Mongstad (TCM) der de fikk et godt innblikk i hvordan testsenteret fungerer og hvordan det blir jobbet kontinuerlig med testing av fangst av CO₂. I nordavindskuling og regn rodde lærerne i Oselverbåter over Lurefjorden. I tillegg var det en rekke interessante innlegg fra både eksterne og interne foredragsholdere under konferansen.
Begge konferansene ble gjennomført med støtte fra Nordplus (Nordisk Ministerråd).


Lærerkonferansen 2025
Vi inviterer alle våre UNESCO-skoler til en lærerik og hyggelig samling i Bergen 10.-12. september. Navnet på årets seminar er «Bygg broer, ikke murer». Denne tittelen låner vi for å gi en ramme som speiler verdens behov i 2025.
Verdenssamfunnet er i økende grad preget av krig, konflikter og konfrontasjon. Dette merkes også blant norske unge, med en mer pessimistisk holdning til fremtiden og internasjonalt samarbeid. FN-sambandet inviterer derfor ASPnet-skolene til en samling for å styrke fredsarbeid og interkulturell kompetanse. Vi stiller spørsmålet «hvordan kan skolen fremme fred og interkulturell læring?» Sammen med deltagere fra nettverket skal vi undersøke mulige svar.
Årets lærerkonferanse i UNESCO-skolenettverket vil derfor vektlegge hvordan vi er en del av verden og verden er en del av oss. For å løse dette vil vi spille på Bergen som Norges historiske port til verden, med all dens verdensarv og kulturell historie, og FNs internasjonale år for tillit og fred som en tematisk overbygging.
«Bygg broer, ikke murer» har tre hovedmål:
- Styrke forståelsen av det utvidede fredsbegrepet og interkulturell kommunikasjon
- Belyse sammenhengen mellom norsk kultur og verden
- Utvikle undervisningsressurser knyttet til tematikken
På seminaret kan du forvente å lære mer om:
- UNESCOS utvidede fredsbegrep Hvordan skolen kan fremme fred, demokrati og kulturell forståelse
- Norsk verdensarv og UNESCO-aktivitet i Vestland, bl.a. med omvisning på Bryggen
- Polarisering i demokratier
- Unges bekymringer og et dypdykk i dataene
- Hvordan Bergen har blitt formet av omverden og jobber med interkulturell dialog
- Det blir også tid til å jobbe sammen i nettverket og sosiale aktiviteter
Et detaljert program sendes ut til deltagerne i forkant. Vi starter klokken 1200 med felles lunsj på onsdagen og er ferdig til 1200 på fredag.
Lurer du på noe? Ta kontakt!