[[suggestion]]
Alfabetiseringsgrad, unge

Alfabetiseringsgrad, ungeprosent (2021)

Alfabetiseringsgrad, unge2021

Land prosent (2021)
Litauen 100.0
Estland 100.0
Cuba 99.9
Kypros 99.9
Polen 99.9
Ukraina 99.9
Brunei 99.8
Latvia 99.8
Kroatia 99.8
De forente arabiske emirater 99.7
Bosnia-Hercegovina 99.7
Moldova 99.7
Portugal 99.7
Malta 99.5
Costa Rica 99.5
Romania 99.5
Jordan 99.4
Maldivene 99.4
Tonga 99.4
Albania 99.4
Brasil 99.4
Mauritius 99.3
Montenegro 99.1
Samoa 99.1
Chile 99.1
Ecuador 99.0
Den dominikanske republikk 98.9
Surinam 98.9
Thailand 98.8
Iran 98.7
Kapp Verde 98.7
Ungarn 98.7
Venezuela 98.7
Marokko 98.4
São Tomé og Príncipe 98.1
Bulgaria 98.1
Guyana 97.8
Tunisia 97.7
Bhutan 97.3
Vanuatu 96.9
Guatemala 95.8
Namibia 95.6
Kambodsja 95.6
Laos 94.3
Nepal 94.2
Burundi 92.6
Egypt 91.5
Uganda 90.8
Zimbabwe 90.7
Gabon 90.4
Lesotho 89.3
Kenya 88.7
Tanzania 88.1
Kongo, Den demokratiske republikken 87.9
Rwanda 86.9
Angola 82.8
Kongo, Republikken 82.4
Komorene 81.2
Madagaskar 80.5
Mauritania 76.5
Senegal 76.4
Malawi 76.2
Gambia 73.4
Mosambik 72.5
Sierra Leone 71.9
Guinea-Bissau 67.9
Burkina Faso 65.5
Benin 65.0
Guinea 60.3
Afghanistan 55.9
Niger 47.2
Tsjad 35.2

[[ modalTitle ]]

Alfabetiseringsgrad, unge2021

prosent

Ingen data
Data
Data
Data
Data
Data

Forklaring

Alfabetisme defineres som en person som kan lese eller skrive (og forstå det som leses eller skrives) en kort, enkel uttalelse om hverdagslige ting. Indikatoren kan ses i sammenheng med lese og skriveferdighetene i resten av befolkningen.

Tallene gir en pekepinn på hvor godt utdanningssystemene fungerer i en av sine hovedoppgaver - lesing og skriving. Tallene er samlet inn av FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon, UNESCO.

Abonner på nyhetsbrev: