[[suggestion]]
Alfabetiseringsgrad, unge

Alfabetiseringsgrad, ungeprosent (2018)

Alfabetiseringsgrad, unge2018

Land prosent (2018)
Usbekistan 100.0
San Marino 100.0
Kasakhstan 99.9
Italia 99.9
Hviterussland 99.9
Singapore 99.9
Libanon 99.8
Kirgisistan 99.8
Kina 99.8
Latvia 99.8
Brunei 99.7
Russland 99.7
Spania 99.7
Bahrain 99.7
Portugal 99.7
Indonesia 99.7
Argentina 99.5
Romania 99.4
Costa Rica 99.4
Tonga 99.4
Albania 99.3
Palestina 99.3
Jordan 99.3
Malta 99.3
Mexico 99.3
Brasil 99.2
Hellas 99.2
Kuwait 99.1
Samoa 99.1
Seychellene 99.1
Montenegro 99.1
Panama 99.1
Mauritius 99.0
Peru 99.0
Uruguay 98.9
Colombia 98.9
Sri Lanka 98.8
Oman 98.6
Surinam 98.6
Mongolia 98.6
Vietnam 98.4
Paraguay 98.3
Thailand 98.1
El Salvador 98.0
São Tomé og Príncipe 97.8
Marokko 97.7
Algerie 97.4
Malaysia 96.9
Honduras 96.5
Vanuatu 96.3
eSwatini 95.5
Namibia 95.2
Bangladesh 93.3
Eritrea 93.3
Ghana 92.5
Nepal 92.4
Zambia 92.1
India 91.7
Gabon 89.8
Uganda 89.4
Kenya 87.8
Rwanda 86.5
Kamerun 85.1
Øst-Timor 83.5
Kongo, Republikken 82.1
Madagaskar 81.2
Komorene 78.3
Nigeria 75.0
Sudan 73.0
Sierra Leone 66.6
Afghanistan 65.4
Benin 60.9
Elfenbenskysten 58.4
Burkina Faso 58.3
Mali 50.1
Sør-Sudan 47.9
Niger 43.5
Den sentralafrikanske republikk 38.3

[[ modalTitle ]]

Alfabetiseringsgrad, unge2018

prosent

Ingen data
Data
Data
Data
Data
Data

Forklaring

Alfabetisme defineres som en person som kan lese eller skrive (og forstå det som leses eller skrives) en kort, enkel uttalelse om hverdagslige ting. Indikatoren kan ses i sammenheng med lese og skriveferdighetene i resten av befolkningen.

Tallene gir en pekepinn på hvor godt utdanningssystemene fungerer i en av sine hovedoppgaver - lesing og skriving. Tallene er samlet inn av FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon, UNESCO.

Abonner på nyhetsbrev: