Oppgave 1: Energi.
1.Velg et klesplagg du bruker ofte, og svar på spørsmålene under.
A) Når bruker du klesplagget? Eksempel: hverdag, selskap og tur.
B) Hvor mange ganger pleier du å bruke plagget før det vaskes? Eksempel: 3 ganger.
C) Hvor blir det gjort rent, og hvordan kommer klesplagget seg dit? Eksempel: På badet, av meg.
D) Hvordan skal klesplagget gjøres rent ifølge produsenten? Eksempel: vask 30 grader. Tips: Sjekk vaskelappen på innsiden av plagget.
E) Hvordan blir klesplagget gjort rent? Eksempel: Vaskemaskin, luftet.
F) Hvem gjør klesplagget rent? Eksempel: jeg, mamma, en søsken.
G) Hvordan blir klesplagget tørt? Eksempel: tørketrommel, stativ.
H) Hva skjer når det er gjort rent? Eksempel: Strykes, legges sammen.
I) Hvordan havner klesplagget i skapet ditt igjen? Eksempel: Jeg legger det der.
J) Hvilke deler av bruksreisen krever elektrisk energi? Eksempel: vaskemaskin.
Leo og Freja har funnet ut at de vasker t-skjortene sine på samme temperatur i vaskemaskinen, og at de tørkes på tørkestativ ute. Leo bruker T-skjorten sine 2 hele dager før han legger den til vask. Den er ikke skitten. Freja bruker T-skjorten sin helt til den blir skitten, og så legger hun den til vask. Da har hun brukt den i 4 dager. For hver gang Freja vasker t-skjorten sin, vasker Leo sin 2 ganger.
K) Hvor mange ganger vasker Leo og Freja t-skjortene etter 1 år som har 365 dager i seg? Regn ut svaret.
L) Hva er forskjellen mellom antall ganger Freja og Leo vasker t-skjortene sine?
M) Hvem av Freja og Leo vasker t-skjortene sine på den mest bærekraftige måten? Begrunn svaret.
N) Ingrid har samme t-skjorte som Leo og Freja. Hun vasker sin t-skjorte etter 4 dager, slik som Freja. Ingrid vasker sin t-skjorte på 30 grader, mens Freja vasker sin på 60 grader. Begge t-skjortene blir rene etter vask. Hvem av Ingrid og Freja bruker mest elektrisk energi på å vaske t-skjorten si? Begrunn svaret.
O) Hvem av Leo, Freja og Ingrid bruker og vasker klærne sine på en bærekraftig måte? Begrunn svaret.
Oppgave 2: Produksjon.
1. I denne oppgaven skal du bruke sansene dine til å utforske et klesplagg. Lukk øynene dine og ta på stoffet på klesplagget du har valgt ut. Svar så på spørsmålene under.
A) Hvordan føles stoffet? Eksempel: mykt, varmt, glatt, ru.
B) Hva lukter det? Eksempel: ull, vaskemiddel, parfyme.
Se for deg at du har på deg klesplagget du har valgt ut, og svar videre på spørsmålene under.
C) Hvordan er den å ha på kroppen? Eksempel: Romslig, stram, varm, lett.
D) Hvordan føler du deg når du har på plagget? Eksempel: Kul, søt, flott, skummel.
E) Hvordan har du fått plagget? Eksempel: Arvet, fått i gave, kjøpt selv
F) Hvem har produsert plagget? Eksempel: H&M, Adidas, bestemor.
G) Hvordan ser plagget ut? Eksempel: farger, mønster, broderi.
H) Hva har du opplevd med dette plagget? Eksempel: Konsert, sommerminne, ingenting.
I) Hva er plagget laget av? Sjekk lappen på innsiden av plagget.
J) Beskriv klesplagget ditt med dine egne ord, og forklar hvorfor du valgte nettopp dette plagget til oppgaven.
Oppgave 3: Mitt klesforbruk.
1A) Start med å åpne klesskapet, kommoden eller der du oppbevarer klærne dine. Ta ut et plagg og spør deg: Hvor ofte bruker jeg dette klesplagget? Legg så plagget i den klesbunken som passer det du svarte: “mye”, “noen ganger”, “sjeldent eller aldri”. Ta ut et nytt plagg, og gjenta til du har gått igjennom alle klesplaggene du har.
1B) Når du har gått igjennom alle plaggene skal du ha tre ulike bunker sortert foran deg. Hvilken av de tre bunkene er den største?
2. Velg ett plagg fra bunke 1 - klær du bruker mye. Se og kjenn på plagget, og svar på spørsmålene under.
A) Hvordan er plagget å ha på kroppen? Eksempel: Romslig, stram, varm, lett.
B) Hvordan føler du deg når du har på plagget? Eksempel: Kul, søt, flott, skummel.
C) Hvordan har du fått plagget? Eksempel: Arvet, fått i gave, kjøpt selv
D) Hvem har produsert plagget? Eksempel: H&M, Adidas, bestemor.
E) Hvordan ser plagget ut? Eksempel: farger, mønster, broderi.
F) Hva har du opplevd med dette plagget? Eksempel: Konsert, sommerminne, ingenting.
G) Hva er plagget lagd av? Sjekk lappen på innsiden av plagget.
H) Hvorfor bruker du dette plagget mye? Skriv minst 3 grunner.
3. Velg ett plagg fra bunke 3 - klær du sjeldent eller aldri bruker. Se og kjenn på plagget, og svar på spørsmålene under.
A) Hvordan er den å ha på kroppen? Eksempel: Romslig, stram, varm, lett.
B) Hvordan føler du deg når du har på plagget? Eksempel: Kul, søt, flott, skummel.
C) Hvordan har du fått plagget? Eksempel: Arvet, fått i gave, kjøpt selv
D) Hvem har produsert plagget? Eksempel: H&M, Adidas, bestemor.
E) Hvordan ser plagget ut? Eksempel: farger, mønster, broderi.
F) Har du opplevd med dette plagget? Eksempel: Konsert, sommerminne.
G) Hva er plagget lagd av? Sjekk lappen på innsiden av plagget.
H) Hvorfor bruker du ikke dette plagget? Skriv minst 3 grunner.
4A) Se denne filmen som handler om bærekraftig utvikling.
En kort og enkel innføring i bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.
4B) Se denne filmen om hvorfor klær er så billige.
4C) Hvorfor er det ikke bærekraftig å kjøpe klær hvis du ikke får brukt dem?
4D) Hvordan mener du vi kan bruke klær på en bærekraftig måte?
4E) Hva er utfordrende med å bruke klær på en bærekraftig måte?
Ressurser
Stikkord
For tilbakemelding eller spørsmål, kontakt:
