- Fag:
- KRLE / Religion og etikk, Politikk og menneskerettigheter, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap, Samfunnsgeografi
- Klassetrinn:
- VGS, 8-10 trinn
- Tema:
- Demokrati og medborgerskap, FN, Klima og miljø, Menneskerettigheter
- Tidsbruk:
- Varierende
Lærerveiledning
En rekke aktivister fra bl.a. NSR-Nuorat (ungdomsutvalget til Norske samers riksforbund) og Natur og Ungdom har i flere dager aksjonert inne i og utenfor Olje- og energidepartementet. Saken de protesterer mot kalles Fosen-saken, og handler om vindturbiner på Fosen i Trøndelag. Dette området har i generasjoner blitt brukt som reinbeiteområde for reindriftssamene i området. Imidlertid mener reindriftssamene at reinen blir så påvirket av vindturbinene at sameksistens ikke er mulig. Det er en viktig og kompleks sak som mange ungdommer engasjerer seg sterkt i.
Oppstart
Kanskje har flere av elevene hørt om Fosen-saken eller mener noe om den. Dette er et komplekst saksfelt, så det kan være lurt å begynne med å høre hva elevene har hørt eller vet om saken.
Nyhetssøk
Be elevene sjekke dagens nyheter eller gjøre et nyhetssøk på Fosen-saken. Hvilke saker finner de?
Felles faggrunnlag
Det er viktig å få et felles faggrunnlag før dere går videre. Gjennomgå denne korte oppsummeringen sammen med elevene: Dette er Fosen-saken - VG
Elevoppgaver
Elevoppgaver som ligger på elevsiden
Ressurser
- Fosen-saken: Hvem mener hva på Dagsnytt 18? (pdf)
- Fosen-saken: Hvem mener hva på Dagsnytt 18? (Word)