
Film, samtale og quiz for å starte samtalen om bærekraftig utvikling.
Hva er bærekraftig utvikling?
Film, samtale og quiz for å starte samtalen om bærekraftig utvikling.
| ||
Tid: 45 - 60 minutter | ||
Fag: Geografi, naturfag, samfunnskunnskap, norsk | |||
|
Oppgaven er en enkel og morsom innføring i bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål. For å se læringseffekten kan quizen brukes både i starten og i slutten av timen.
1. Lag ordsky
Be elevene skrive ned tre ord som de forbinder med bærekraftig utvikling. Samle ordene i en felles ordsky, eller tankekart på tavlen.
2. Film: Hva er bærekraftig utvikling?
Se filmen "Hva er bærekraftig utvikling?" (3,5 min)
En kort og enkel innføring i bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.
3. Les fagartikkel
Be elevene lese denne fagartikkelen om bærekraftig utvikling.
4. Diskuter
- Hvordan passet filmen og artikkelen med det dere tenkte om bærekraftig utvikling fra før?
- Hva visste dere om bærekraftig utvikling fra før?
- Hva tenker dere er kjennetegnene på et bærekraftig samfunn?
- Hvor langt er vi fra et bærekraftig samfunn her i Norge?
- Hva tenker dere om de tre delene av bærekraftig utvikling?
- Hvor har dere hørt om bærekraftig utvikling tidligere?
- Hva tenker dere er de største hindringene for en bærekraftig utvikling?
5. Film: Oppdrag Bærekraft
Se filmen «Oppdrag Bærekraft – en film om verdens viktigste kunde» (5,5 min).
En animasjonsfilm om utfordringer i verden og vår rolle som forbruker.
6. Diskuter
- Hva tenker dere om filmen dere nettopp så?
- Var det noe dere reagerte på, eller dere var uenig i?
- Hva tenker dere er den største utfordringen vi må ta tak i for å få til en bærekraftig utvikling?
- Hva tenker dere er de største hindringene for en bærekraftig utvikling?
- Hvordan kan vi som enkeltmennesker bidra til en bærekraftig utvikling?
- Hvor bærekraftig er dere/skolen/lokalsamfunnet?
- Har vi et etisk ansvar for forbruket vårt? Hvorfor, hvorfor ikke?
7. Quiz om bærekraftig utvikling
Quiz for videregående med fasit
Quiz for videregående uten fasit
Kompetansemål
Kompetansemål for "Hva er bærekraftig utvikling?"
Tverrfaglige tema: Bærekraftig utvikling
Geografi
Kjerneelement: Utforsking og geografiske metodar, Naturgitt og menneskeskapt rom, Berekraftig utvikling og globalisering
Kompetansemål etter Vg1/Vg2 SF:
- utforske kva endringar i klimaet har å seie for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt
- utforske kva endringar i klimaet har å seie for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt
- utforske og gjere greie for årsakene til ein aktuell natur- eller miljøkatastrofe og konsekvensar for menneske, samfunn og natur
- gjere greie for årsaker til demografiske endringar og drøfte ulike levekår i forskjellige delar av verda
Naturfag
Kjerneelementer: Jorda og livet på jorda
Kompetansemål etter Vg1 SF:
- gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
- gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
Samfunnskunnskap
Kjerneelementer: Undring og utforsking, Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking, Medborgarskap og berekraftig utvikling
Kompetansemål etter Vg1/Vg2:
- drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
Norsk
Kjerneelementer: Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon
Kompetansemål:
- lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner (Vg1 SF)
- bruke fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner (Vg3 SF)
Last ned grafikk
Last ned grafikk for FNs bærekraftsmål her