FN-dagen 2025: Folkeretten – verdens felles spilleregler
FN ble opprettet den 24. oktober 1945 for å forhindre en ny verdenskrig, og da trengte man nye «spilleregler» for alle land. De siste 80 årene har FN klart å forhindre en ny verdenskrig, og bidratt til at vi har flere rettigheter og at livene våre er mer beleilige – på grunn av spillereglene som finnes på tvers av land. FN lager disse reglene – som man kaller «folkeretten» – men FN passer også på at disse reglene følges. Folkerett er altså ikke bare noe for jurister og diplomater. Folkerett er det rettssystemet som holder hele verdenssamfunnet sammen. Uten disse reglene, ville vi hatt en mye mer kaotisk og utrygg verden. Med andre ord, folkeretten er viktig for deg og for meg. Dette ser vi nærmere på i forbindelse med FN-dagen 2025 med temaet: Folkeretten: Verdens felles spilleregler.

TV-sending på FN-dagen 2025
For femte året på rad inviterer FN-sambandet og TV2 Skole - Elevkanalen skoleklasser fra barneskolen, ungdomstrinn og videregående til en digital markering av FN-dagen.
Programmet kan sees på FN-sambandets YouTube-kanal eller på Elevkanalens sider.
Sendingen er allerede publisert og tilgjengelig. Det er altså ingen «live-sending» til et bestemt klokkeslett. Det gjør det enklere for deg som lærer å gjennomføre opplegget når det passer deg, og du kan se gjennom sendingen på forhånd slik at du er forberedt. Programmet blir også liggende tilgjengelig etter FN-dagen, dersom det passer bedre for klassen å se det på et senere tidspunkt.
Vi har også utarbeidet undervisningsopplegg knyttet til sendingen for 1.–4. trinn, 5.–7. trinn og ungdomsskolen. Undervisningsopplegget er tredelt, der du finner oppgaver som kan gjøres før, under og etter sendingen. På den måten vil elevene få et enda større faglig utbytte av FN-dagssendingen 2025.
Direktelenken til undervisningsopplegget finner du her.
Ressurser for alle på FN-dagen
Mange skoler markerer FN-dagen med en felles markering for hele skolen, og følger opp med undervisning i hver enkelt klasse etterpå. Dette kan være med på å skape en god ramme for markeringen av dagen. Flere eksempler på aktiviteter som kan sette stemningen på FN-dagen uavhengig klassetrinn kan være:
- Å heise FN-flagget. Elever på alle klassetrinn kan samles for å heise FN-flagget.
- Appell. Dette kan bli gjort av både elever og lærer. Les vedlagte appeller i forbindelse med flaggheising, og gjør gjerne lokale tilpasninger.
- Fokus på skolens engasjement. Fortell om internasjonale prosjekter skolen har jobbet med i det siste. Trekk gjerne frem arbeid elevene selv har gjort.
- Sang. Syng en sang dere mener passer for dagen, eventuelt la en elevgruppe framføre en sang. Eksempler på aktuelle sanger kan være «Barn av regnbuen» med Lillebjørn Nilsen, eller «Ballongvisa»med Maj Britt Andersen.

Undervisningsressurser til FN-dagen
Interaktive nettsider om FN-filuren
Lek og lær om bærekraftig utvikling, klimaendringer og konflikter med FN-filuren på vår interaktive nettside.
Les og lær om menneskerettigheter med Bærekraftsbiblioteket, som består av boklister med aktiviteter til alle 17 bærekraftsmålene tilpasset barn i alderen 6-12 år.
Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»
Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene på nettopp dette.
Fargelegge flagg
Skriv ut FN-flagg, fargelegg og pynt barnehagen deres med FN-flagget!
FN-flagg til fargelegging (pdf)

TV-sending på FN-dagen
Programmet kan sees på FN-sambandets YouTube-kanal eller på Elevkanalens sider.
Vi har også utarbeidet et undervisningsopplegg knyttet til sendingen. Undervisningsopplegget er tredelt, der du finner oppgaver som kan gjøres før, under og etter sendingen. På den måten vil elevene få et enda større faglig utbytte av FN-dagsendingen.
Direktelenken til undervisningsopplegget finner du her.
Interaktive nettsider om FN-filuren
Lek og lær om bærekraftig utvikling, klimaendringer og konflikter med FN-filuren på vår interaktive nettside.
Les og lær om menneskerettigheter med Bærekraftsbiblioteket, som består av boklister med aktiviteter til alle 17 bærekraftsmålene tilpasset barn i alderen 6–12 år.
Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»
Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene på nettopp dette.
Fargelegge flagg
Skriv ut, fargelegg og pynt klasserommet deres med FN-flagget.
FN-flagg til fargelegging (pdf)
Appell
TV-sending på FN-dagen
Programmet kan sees på FN-sambandets YouTube-kanal eller på Elevkanalens sider.
Vi har også utarbeidet et undervisningsopplegg knyttet til sendingen. Undervisningsopplegget er tredelt, der du finner oppgaver som kan gjøres før, under og etter sendingen. På den måten vil elevene få et enda større faglig utbytte av FN-dagsendingen.
Direktelenken til undervisningsopplegget finner du her.
Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»
Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene på nettopp dette.
Appell

TV-sending på FN-dagen
Programmet kan sees på FN-sambandets YouTube-kanal eller på Elevkanalens sider.
Vi har også utarbeidet et undervisningsopplegg knyttet til sendingen. Undervisningsopplegget er tredelt, der du finner oppgaver som kan gjøres før, under og etter sendingen. På den måten vil elevene få et enda større faglig utbytte av FN-dagsendingen.
Direktelenken til undervisningsopplegget finner du her.
Temaartikler som utgangspunkt for diskusjon
FN.no har en rekke interessante artikler om relaterte temaer til årets sending som kan brukes som utgangspunkt for diskusjon:
- Hva er FN?
- Norge og FN
- Tidslinje over FNs historie
- Folkerett
- Menneskerettigheter
- Naturmangfold og naturkrisen
- Urfolk og nasjonale minoriteter
- Kvinner og likestilling
- Norge og menneskerettighetene
Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»
Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene på nettopp dette.
Menneskerettigheter og demokrati
Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva går de ut på? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart på temaet.
Appell

TV-sending på FN-dagen
Programmet kan sees på FN-sambandets YouTube-kanal eller på Elevkanalens sider.
Temaartikler som utgangspunkt for diskusjon
FN.no har en rekke interessante artikler om relaterte temaer til årets sending som kan brukes som utgangspunkt for diskusjon:
- Hva er FN?
- Norge og FN
- Tidslinje over FNs historie
- Folkerett
- Menneskerettigheter
- Naturmangfold og naturkrisen
- Urfolk og nasjonale minoriteter
- Kvinner og likestilling
- Norge og menneskerettighetene
Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»
Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene på nettopp dette.
Menneskerettigheter og demokrati
Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva går de ut på? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart på temaet.
Konflikt og menneskerettigheter
Selv om menneskerettighetene er universelle og gjelder for alle, ser vi at menneskerettighetene også kan føre til konflikt. Menneskerettighetene er under press i veldig mange land i dag. På hvilke måter, og hvordan, skal elevene diskutere i dette opplegget.
Appell

Bestill et relevant besøk fra FN-sambandet:
For spørsmål eller tilbakemeldinger, ta kontakt med:
Madeleine Hesstvedt Solstad
Rådgiver (Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold og Innlandet)
madeleine.solstad@fn.no+47 984 58 337